ONTDEK DE VERBETERING NA EEN GROEPSSESSIE
Groepssessies kunnen zeer stimulerend werken bij kinderen en jongeren. Ze hebben namelijk niet het gevoel “alleen” te zijn met hun probleem en zijn daardoor volledig gerelaxt en gemotiveerd.
Schrijfmotoriek
Hierbij worden schrijfmotoriek en schrijfmogelijkheden gestimuleerd tijdens een groepssessie in Heusden-Zolder. In negen sessies doorlopen we het hele proces van het schrijven. De sessies zijn planmatig opgebouwd, waardoor we stap voor stap komen tot vlot schrijven.
Dit is bedoeld voor kinderen vanaf de laatste kleuterklas tot het vijfde leerjaar (uitzonderingen zijn mogelijk).
Typ – 10
Typ - 10 is het volledige omgekeerde van wat u gewoon bent bij een typen-methode. Tijdsdruk veroorzaakt vaak stress, daarom gaan we er vanuit dat u motorisch veel sneller aan taken kan beginnen als er geen tijdsdruk is. Tijdens het leren gaan we gebruik maken van de leerkanalen (auditief – visueel, motorisch-tactiel, redeneren en geheugen). In 9 sessies doorlopen we het hele proces van het typen. Wij starten niet met de motorische automatisatie, maar met het leren kennen van het toetsenbord. De kinderen leren eerst de letters aan in combinatie met allerlei soorten informatie van deze letter, zoals de plaats op het toetsenbord.
Het leerproces is opgebouwd in vier stappen, die elke les terug komen:
- Stap 1: wij leren de nieuwe letters kennen samen met de letterkoppelingen.
- Stap 2: positie van de letters op het toetsenbord door zelfontdekking en -ervaring.
- Stap 3: het voorstellingsvermogen om de letters te plaatsen op het toetsenbord.
- Stap 4: blind typen via controle opdrachten.
Geschikt voor kinderen vanaf het derde leerjaar.
Leren leren
In 9 sessies doorlopen we het hele proces van het studeren. Wij starten met het bekijken van ieders persoonlijke denkstijl, Dit beïnvloedt de studiemethode sterk. Vervolgens leren we de jongeren hun taken, toetsen en studeermomenten te plannen en te organiseren.
Als we deze stappen doorlopen hebben begint het echte werk:
- vragen en opdrachten leren lezen.
- leerstof leren verkennen: onderverdelen van teksten, kernwoorden aanduiden, verschillende soorten schema’s maken (zelfs aan de hand van een computerprogramma).
- leerstof leren verwerken en manieren aanleren om bijv. ezelsbruggetjes te vinden.
- leren evalueren van hun werk.
Ouders krijgen ook hier de taak thuis alles goed op te volgen.
Contact
Voor meer info of een afspraak voor een groepssessie te Heusden-Zolder kunt u steeds contact opnemen met Mieke Schaeken.